Friday 24 July 2015

Shopping Kain Cotton dan Shopping Sakan di Vietnam

Kunjungan kali ke-2 ke Ho Chi Minh City, Vietnam pada Jun 2015 semata-mata untuk memborong kain-kain cotton dan merehatkan minda melawat ke negara orang. Kali ini saya kongsikan beberapa tips untuk anda yang merancang untuk shopping kain cotton, baju kurung dan telekung di Vietnam.

Kain Cotton Vietnam, Kain English Cotton dan Kain Cotton Satin




Nak yang mana..? cakap je. Pilihan yang banyak boleh membuatkan kita rambang mata. Tapi bila membeli belah selalu beringat jangan sampai terlebih kuota luggage. Extra luggage akan dikenakan bayaran ikut US Dollar di airport nanti. Kain cotton ni agak berat. Ni contoh-contoh kain yang ada boleh pilih di Vietnam:







Shopping di Mana?

1) Chinatown Market

Kali ni saya memborong semua kain cotton dari Chinatown Market. Pilihan ada banyak dan boleh minta mereka potong ikut ukuran yang kita mahu. Anda boleh memborong kain cotton di sini sebab ada banyak pilihan dan boleh tawar lebih murah di sini berbanding Ben Than Market yang menjadi tumpuan pelancong. Selain kain cotton, anda juga boleh shopping kain lace, kain pasang untuk jubah, kain satin, kasut kanak-kanak, selipar dan yang selalu kami borong di sini ialah kekacang (Gajus kat sini saiznya besar & rasanya pun boleh tahan). 









Anda yang merancang untuk shopping di Chinatown ni kene banyak2 bersabar sebab kawasan shoppingnya yang sempit dan panas. Bila mengelak dari penjual yang menyorong barang, tangan pulak kne tarik dengan penjual kain sebab dorg nak paksa beli. Selain dari yang tu, Chinatown ni ok je untuk kakak-kakak dan makcik-makcik yang nak shopping sakan. Susun jadual perjalanan agar anda pergi ke Chinatown pada hari pertama atau kedua dan bukannya pada hari terakhir sebelum naik flight. Rasa panas membahang & peluh yang menitis membasahi baju korg, memang xselesa lps tu nak naik flight balik. 

2) Ben Than Market

Ben Than Market ni dah 'ditakluki' oleh orang Malaysia. Kenapa? Setiap penjuru & lorong di Ben Than Market ni ada saja orang Malaysia. Tak ketinggalan sahabat-sahabat dari Singapura. Ben Than Market ni buka pada awal pagi & tutup kira-kira jam 6 petang. Shopping la kain dan baju puas-puas kat sini sebab harga yang ditawarkan buat kita rasa kaya kat sana. Shopping guna duit RM pun diterima & peniaga-peniaga sana sangat suka kalau kita shopping di Ben Than Market menggunakan RM berbanding mata wang Dong. 



Ben Than Market



Shopping Apa di Ben Than Market?








  • Kain Cotton Vietnam/ Cotton Satin/ English Cotton..macam2 lagi cotton yang ada
  • Kain lace/ Kain Satin/ Kain Satin diamond
  • Baju kanak-kanak/ Blouse / Baju tidur
  • Jersey
  • Luggage/ backpack/handbag
  • Souvenir
  • Seluar Jeans/ Seluar Tidur/ Seluar Sukan

3) Pasar Malam di luar Ben Than Market

Macam Ben Than Market, Pasar Malam ni pun penuh je dengan orang Malaysia. Barang yang di jual xjauh beza dengan dalam Ben Than Market, sebab pemandu pelancong beritahu peniaga-peniaga dalam pasar Ben Than tu juga yang meniaga di pasar malam. Kalau nak murah cuba shopping lepas jam 9.00 malam & cari peniaga yang bentang kain tepi jalan. kalau ada rezeki anda, boleh beli seluar tidur, kain pasang atau baju kurung cotton siap jahit pada harga yang murah. Kalau xnak beli jangan cuba-cuba nak tawar menawar sebab nanti korg kene paksa beli oleh peniaga sana. 


4) Baju Kurung dan Telekung

Di mana nak beli? Ok...meh sini saya bagitau. Kalau dah jumpa lokasi Ben Than Market, xsusah cari kedai baju kurung & telekung. Di sekeliling Ben Than Market ni ada banyak lot-lot kedai 2 tingkat. Sila jalan & redah jalan raya (elak-elak sikit dari motor yang penuh kat jalan raya tu) anda akan jumpa kedai menjual baju-baju kurung yang dah siap dijahit. Jubah cantik-cantik untuk mak & mak mertua pun ada. Yang berniat nak beli telekung sebagai buah tangan pun boleh beli banyak-banyak sebab harganya murah. Dah beli banyak tu boleh juga wakaf kat masjid @ surau bila balik Malaysia nanti. Shopping sambil beramalkan. Banyak amal rezeki pun mencurah-curah. Telekung boleh dibeli pada harga semurah RM20. Harga telekung ikut kualiti kain. 








Sekian tips/panduan untuk anda yang merancang nak shopping di Vietnam. Selamat melancong dan membeli belah di sana!

No comments:

Post a Comment