Friday 8 January 2016

Panduan Borong Kain dan Pakaian dari Vietnam

Memborong barang untuk perniagaan kain dan juga pakaian memerlukan banyak kajian dan perbandingan. Terutama sekali dalam mencari pembekal, mendapatkan kain seperti kain cotton Vietnam, kain pasang, baju kurung dan pakaian kanak-kanak dari Vietnam, membandingkan harga yang ditawarkan seterusnya menghantar stok pakaian dan kain dari Vietnam ke Malaysia.

Kali ke-3 berkunjung ke Vietnam pada bulan September 2015 yang lalu, tujuannya ialah untuk belajar cara memborong kain cotton dan kain pasang untuk perniagaan. Memborong kain dan pakaian dari Vietnam ke Malaysia memerlukan pengetahuan yang meluas bagi memastikan pulangan pelaburan dan pengurusan modal yang anda keluarkan berbaloi.

Cara-cara Memborong Kain/Pakaian dari Vietnam

1. Pilih dan bawa sendiri dari Vietnam

Sebelum ke Vietnam pastikan anda membeli kuota luggage yang diperlukan. Contohnya 30kg/seorang + hand carry 7kg seorang. Sekiranya check in flight berkumpulan kuota luggage akan dikira dalam kumpulan. Contohnya 4 orang×30 kg=120kg.

Sekiranya salah seorang membatalkan penerbangan anda hendaklah memastikan untuk berbelanja mengikut kuota mereka yang ikut ke Vietnam sahaja. Jika tidak charge di airport Vietnam akan dikenakan mengikut nilai US Dollar. Kain pasang agak berat timbangannya terutamanya jenis crepe dan kain cotton. Setiap kali selesai shopping, boleh semak timbangan dengan menggunakan timbang yang disediakan di hotel penginapan.

2. Whatsapp Pembekal dari Vietnam

Bagi yang sudah biasa membeli ari pembekal yang sama, anda boleh terus membuat tempahan dari pemborong kain/pakaian/tudung/jubah dari Vietnam. Mereka akan bungkus barang & pos ke Malaysia terus ke rumah anda.

3. Sistem Penggiliran

Bagi menjimatkan kos berulang alik ke Vietnam anda boleh bergilir dengan rakan kongsi/rakan untuk berkunjung ke Vietnam. Kos dapat dikurangkan kepada separuh kerana anda tidak perlu ke Vietnam setiap kali hendak mendapatkan stok barang perniagaan.

4. Shipping

Kaedah yang paling murah. Berbanding lain-lain cara memborong barang dari Vietnam. Cara shipping dari:

-menggunakan sukatan kubik meter (isipadu). Bukan bilangan helaian pakaian/kain.

-untuk untung pastikan anda ambil maksimum 1 kubik meter= +- 600 helai baju kurung. Belum ada kedai@ gudang xmenjadi masalah. Berkongsilah dengan rakan. Contohnya anda beli 300 pasang dan rakan anda beli 300 pasang. Kosnya mungkin lebih 10K.

-Penghantaran shipping terus ke rumah.

-Cukai bagi memborong dengan shipping saya xpasti. Mungkin boleh semak dengan rakan@buku panduan memborong ari Vietnam.

-charge shipping barangan borong dari Vietnam lebih kurang USD300

Bayar Deposit

Boleh. Ada kedai pakaian yang terima deposit. Anda perlu membayar 40% nilai barang Vietnam yang dibeli.

Isu duit Ringgit Jatuh

Peniaga di Vietnam masih lagi menerima duit RM. Walaubagaimanapun dari perbandingan semasa saya berkunjung ke Vietnam pada bulan Mac dengan Sept 2015, Ada perbezaan dari segi harga. Mereka menerima duit RM. Tiada masalah. Akan tetapi baju kurung pasang RM XY mungkin akan naik harga dalam +-RM5. Ya harganya tidak lagi sama. Bukan duit RM sahaja turun. Sebenarnya mata wang negara Asia Tengga juga menurun disebabkan isu yang melanda China dan US.

Cukai Kastam

Pastikan anda menyimpan resit pembelian di Vietnam. Sampai sahaja di lapangan terbang, mungkin kastam akan minta resit. Pelancong yang melancong lebih dari 4 hari kemungkinan besar tidak dikenakan cukai. Membawa 100 kg luggage Sept lepas (luggage kongsi dengan ibu dan bapa) hanya 1 troli yang ditahan untuk pemeriksaan. Ayah saya membayar RM100 cukai ketika itu.

Kad kredit VS Wang Tunai

Membawa banyak wang tunai agak merbahaya. Tapi tidak la rasa bahaya mana berjalan di Vietnam ni. Rasa selamat je. Aktifkan penggunaan kad kredit anda untuk penggunaan antarabangsa, begitu juga ATM kad. Call center seminggu sebelum anda berlepas ke Vietnam.

Pengangkutan di Vietnam

Jangan risau. Sampai sahaja di lapangan terbang Vietnam ada banyak teksi. Pastikan anda ambil teksi hijau (teksi government). Bijak membandingkan harga. Ada yang menawarkan teksi dalam harga US Dollar. Setiap kali dengar Dollar..amountnya nampak kecil. Tapi kene convert la nilainya pada RM.

Sewaktu di airport Vietnam ada yang menawarkan dollar dan kebetulan ada 1 kaunter ada promosi 170 000 Dong pergi & 170 000 Dong balik (hotel ke airport untuk hari kami balik) jika tidak harga asal untuk balik kira-kira 220 000 Dong. Dapat jimat duit tambang.


Selamat Memborong!

No comments:

Post a Comment