Tuesday 29 November 2016

Poring Hot Spring, Ranau, Sabah, Malaysia

Anda merancang nak jalan-jalan gateway ke Kota Kinabalu dan Kundasang, Sabah?
Sudah banyak kali ke Kundasang?

Apa kata kali ni cuba ke Ranau, Sabah pula. Jangan risau jalan raya semua bertar untuk sampai ke sini, tak perlu sewa 4x4.Bagi anda yang terasa nak melarikan diri dari tekanan kerja dan bawa anak-anak bercuti di kelilingi alam semulajadi, Poring Hot Spring, Sabah juga menjadi satu lokasi pilihan untuk anda lawati. Anda boleh memandu sendiri dengan berpandukan waze atau google map ke Poring Hot Spring, Sabah. Tiada gangguan internet sepanjang saya memandu ke sana. Jom tengok dulu gambar sungai yang akan menyambut anda bila anda ke Poring Hot Spring, Sabah.

Sungai ni sangat lebat dan deras. yang bestnya bersih dan jernih.

Sungai di pintu masuk Poring Hot Spring, Sabah


Antara kawasan menarik yang anda boleh terokai di Poring Hot Spring, Sabah



Bagi yang sukakan kegiatan lasak, elok cuba capony walkaway di kawasan rekreasi Poring Hot Spring, Sabah ni. Walaupun tidak sepanjang jarak perjalanan canopy walkaway di Taman Negara Kuala Tahan, tapi bagi anda yang takutkan ketinggian, mesti fikir dua kali sebelum naik. 
canopy walkaway Ranau, Sabah



Hati-hati bila bergambar takut kamera atau smartphone terjatuh ke bawah. Kalau dah jatuh dari walkaway ni niat sedekah je la phone tu kat haiwan liar yang ada. kalau cari pun xakan jumpa. Orang kampung saya kata macam finding needle in the haystack. 



Pokok balak di kawasan Poring Hot Sping, Sabah
Kalau anda nak tahu, pasukan pengkaji hutan National Geographic, Nov 2016 mengesahkan dan mengeluarkan data yang menyatakan hutan hujan tropika di Sabah, Malaysia mempunyai lebih dari 10 pokok balak hutan hujan tropika yang tertinggi di dunia!


Nak bawa seisi keluarga mengenali serangga pun boleh. Ruang pameran agak sederhana saiznya, tetapi masih menarik melihat kumbang-kumbang besar kat ruang pameran kawasan rekseasi Poring Hot Spring, Sabah ni. 



Kumbang besar ni hampir sebesar tapak tangan. Kalau jumpa kat dalam rumah agak-agaknya apa reaksi korang?

Semoga tips dan gambar yang saya kongsikan dapat membantu anda merancang percutaian ke Sabah. Selamat bercuti!