Friday, 4 July 2014

Makanan Korea / Korean Food

Saya ke Korea Selatan pada bulan Mac tahun 2013.
Makanan Korea hari pertama kami di sana
Our first Korean food as soon as we arrived there
Makanan Korea x asing lagi buat korg kan. Tengok je dalam Program Running Man. Restoran Makanan Korea pun banyak kat Malaysia.Makanan korea banyak berasaskan sayur-sayur dan kimchi mmg wajib ada. Masa ni Member len makan xbanyak. saya makan banyak siap tolong makankan makanan member kat meja sebelah. Masa ni je jumpa ikan goreng lepas tu xjumpa dah.


Nasi perlu dimasukkan ke dalam mangkuk dan
tuang air ke dalam pot ni supaya xhangus
put your rice in a bowl and pour water in this pot 
Sudu panjang Korea ni mmmg best. Bila makan nasi panas atau sup panas xla wap panas tu terkena tangan. Kalau nak bandingkan rasa makanan Korea kat sini dengan makanan Korea yang betul kat sana memang xsama. Kalau nak makan kene ke Korea lagi la jawabnya...

Seafood Stew
Tips Kembara:
Suhu yang rendah memang membuatkan korg cepat lapar. Lepas menggigil kesejukan mmg best kalau dapat makan seafood stew korea ni. Cendawan enoki mmg kewajipan kat sini. 

Makanan Korea / Korean Food
Orang Korea mmg banyak makan sayur. Contoh dalam hidangan makan malam ktorg ni. yang ada seafood stew dengan side dish aje. Nasi xda.


Makanan Korea / Korean Food
 Tips Kembara:
Kalau tekak xboleh terima makanan Korea ni ada baiknya bawa stok mi segera/ sambal kering/ serunding. Kalau 5 hari macamni mmg kebuluran la. Ada kawan2 yang bawa serunding buat menambah rasa. 


Restoran Makanan Halal di Korea
 Tips Kembara:
Banyak pilihan restoran di kawasan ni. Antaranya Little India Seoul. Kami makan nasi tandoori. Ada yang tambah sampai 3 kali. Ada sebuah masjid di kawasan berdekatan. Boleh sampai ke masjid dengan hanya berjalan kaki. 

Posing jap dpn restoran

Pencuci mulut Korea / Korean Dessert

Seaweed Soup/ kimbap/ tteobokki/ seaweed rice ball
Wanita Korean minum seaweed soup selepas bersalin untuk mempercepatkan proses penyembuhan. 

Makanan Korea / Korean Food

Gerai Buah-buahan/ Fruit stall in Seoul 
Tips Kembara:
Kalau berjalan-jalan di kawasan ni, korg boleh beli strawberri dengan harga RM15 je. Stakat strawberri dorg jual tepi jalan je. Buahnya manis dan xcepat busuk, maklum la kan cuaca masa ni sekitar 10 darjah selsius.