Monday 7 July 2014

Salji di Taman Negara Seoraksan, Korea Selatan

Pemandangan di pintu masuk Taman Negara Seoraksan
Entrance View in Mt. Seoraksan National Park

Saya menyertai rombongan ke Korea Selatan pada bulan Mac tahun 2013. Sebaik tiba di airport kami bertolak ke Taman Negara Seoraksan, Korea Selatan. Pemandu pelancong kami yang cantik, Kate (org Korea) ada beritahu laporan cuaca menjangkakan salji akan turun pada keesokan harinya. Tapi xsiapa peduli sebab masing-masing kepenatan disebabkan perjalanan yang jauh.


Main salji..xpakai gloves sebab nak rasa pegang salji
Snow fight..forgot to wear my gloves

Dari iklim tropika ke pergunungan bersalji
Sebaik turun dari bas, semua benda jadi putih. Salji turun dengan lebat masa kami tiba di sini. 



View in Mt. Seoraksan National Park

Tips Bergambar:
Bateri kamera dan smartphone cepat habis pada cuaca yang sejuk. Lagi la bila pakai smartphone. Turun dari bas bateri 100%, tapi selepas 2 jam tinggal 30% je. Ada baiknya korg bawa powerbank bersama. Rugi pulak kan dah sampai tempat cantik tapi xdapat bergambar. Kalau background dah putih melepak macam dalm gambar ni jangan la pulak pakai baju yang berwarna putih gak. Nanti x boleh nak bezakan orang dengan background.


View in Mt. Seoraksan National Park

Tips Pakaian:
Masa ni suhu jatuh ke -4 darjah selsius. Pakai baju sampai 4 lapis. Biasanya bila beli baju winter boleh check baju tu boleh guna sampai suhu berapa. Long john memang wajib pakai supaya haba badan dapat dikekalkan. Jangan lupa gloves, stokin dan penutup kepada. Kalau pakai gloves biasa, kadang-kadang 5 darjah selsius dah xtahan. Ada baiknya beli satu gloves yang original untuk suhu yang ekstrem. Nak jimat pinjam kawan yang kaki travel =)
Jangan lupa cari kasut yang kalis air.


View in Mt. Seoraksan National Park
View behind Teddy Bear Museum
Mt. Seoraksan National Park

Tips Bersiar-siar:
Hati-hati dengan permukaan yang licin. Salji tu kan air yang membeku, senang aje korang jatuh macam nangka busuk kalau xberjalan dengan berhati-hati. Pemandu pelancong kami, Oppa Peter pakai baju hujan plastik yang nipis, mungkin nak elakkan baju basah. 

Me, Aida and Kak Najwa
*lupa pakai gloves lagi
Hotel Penginapan:
Sepanjang di Korea kami bertukar hotel sebanyak 3 kali. Mungkin ada yang xsuka. Tapi kami xkisah janji dapat makan angin. Di Seoraksan saya dan Kak Ana tinggal berdua di apartmen 2 bilik. Xpayah berebut2 kan. Pengunjung boleh pilih untuk tidur di atas katil atau tidur atas lantai macam orang Korea.

Pemandangan waktu Subuh dari balkoni hotel
View from my hotel's balcony at dawn
Pemandangan Awal Pagi di Seoraksan:
Bila Kate (pemandu pelancong) beritahu pasal ramalan cuaca akan salji, xterbanyang pulak tempat cantik macamni. Kalau berkunjung di sini dan ada rezeki menginap di sini, pemandangan ni la yang korg akan dapat lihat awal-awal Subuh. Kereta hitam pun nampak putih. 

Pemandangan waktu Subuh dari balkoni hotel
View from my hotel's balcony at dawn

Landskap depan hotel
Landscape in front of our hotel
Sarapan pagi:
Hotel tempat kami menginap menyediakan sarapan pagi. Tapi xhalal. Jadi makan bekalan sendiri masa kat sana. Makanan halal di Seoul xmenjadi masalah. Tapi di Seoraksan susah sikit. 

Landskap depan hotel
Landscape in front of our hotel
Cable Car:
Semasa di sini salji turun dengan lebat dan makin lebat. Kami xdapat naik cable car atas faktor keselamatan. Jarak Cable Car 1.2 km dan korg boleh naik selama 1 jam 20 minit.

No comments:

Post a Comment