Monday 7 July 2014

Seafood di Kota Kinabalu, Sabah

Giant Lobster in Kota Kinabalu

Seafood di Kota Kinabalu, Sabah/ Seafood in Kota Kinabalu, Sabah:

Kawan saya beritahu bila g ke Sabah mesti cuba seafood di sana. Harganya murah kalau nak dibandingkan dengan pasar-pasar kat Johor. Masa ke pasar Woodlands, Singapura pun xjumpa lobster. Bila ke sini boleh pilih pelbagai jenis makanan laut seperti udang, ketam, ikan dan sotong. 

(You can choose different varieties of seafood in Kota Kinabalu, Sabah. There are prawns, squids, fish and lobsters with reasonable price. Try to survey the price before you choose to eat at any stalls or restaurants)


Ada yang masih hidup/
Some are stil alive like these two

Harga Lobster di sini sangat berpatutan (RM80)
Reasonable price (RM80)
Harga/ Price:

Perbandingan harga: Ikan kerapu yang berharga RM40 di Johor Bahru, boleh dibeli pada harga RM20 siap dimasak. Lobster yang berharga RM150 di Johor Bahru di KK harganya cuma RM80 siap dimasak. Makan la dengan sesuka hati sebab harganya sangat murah.

(You can choose fresh and alive seafood and ask them to cook for you. You can also choose grilled seafood and ask them to preheat your seafood.)


Telur lobster/ Lobster's eggs

Pilih dan masak/
You can choose and they'll cook for you

Lokasi/ Location:

Lokasi gerai makanan laut ini terletak di tengah-tengah bandar Kota Kinabalu, bersebelahan dengan Pasar Kraftangan, Kota Kinabalu. Terdapat pasar basah, gerai makanan dan gerai menjual makanan laut bersebelahan anatara satu sama lain. 

(This seafood stalls area is located in the heart of Kota Kinabalu. It is next to Handicraft Market)

King lobster yang masih hidup/
Alive king lobster

Pelbagai jenis udang kara di sini/
Different types of lobsters

Siap dimasak
Cooked lobster

Banyak pilihan makanan laut
Wide range of seafood

Udang paling kecil di KK jadi paling besar di JB
The smallest prawn in KK is the biggest in JB

Jus Alpukat/ Avocado Juice:
Buah avokado yang agak sukar didapati di semenanjung, boleh didapati dengan mudah di sini. Jus Alpukat di sini disediakan dengan campuran susu sebelum dikisar bersama ketulan ais. Disebabkan sudah biasa minum Jus Alpukat dengan campuran coklat, saya mencari hingga ke 3 gerai minuman. Anda boleh bertanya terlebih dahulu sama ada gerai tersebut menyediakan Jus Alpukat dengan coklat cair atau tidak. 

(It's quite hard to find avocado in peninsular Malaysia, but you can easily find avocado in Kota Kinabalu. Try this drink in Kota Kinabalu. It's a mixture of avocado, milk, ice and melting chocolate)

Jus Alpukat/ Avocado juice

No comments:

Post a Comment